Hosszas előkészítő munka után idén novemberben Mihók Ildikó szervezésében négynapos, hiánypótló mentorprogram indult Magyarországon női sportolóknak, edzőknek és sportszakembereknek.
A Magyar Olimpiai Bizottság egykori marketing- és kommunikációs igazgatója, Mihók Ildikó már évekkel ezelőtt felfigyelt arra, hogy a magyar sportvezetésben, a szövetségek, klubok elnökségében kevés nő dolgozik ahhoz képest, hogy a sportsikerekben egyébként mekkora részük van: 1896 és 2016 között az olimpiai aranyérmek 39 százalékát, az ezüstérmek 63 százalékát, a bronzérmek 59 százalékát szerezték nők (forrás: MOB).
“Korábban sokat beszéltem női sportolókkal, és az volt a tapasztalatom, hogy a nőknél előfordul, azért nem mernek pályázni vezetői pozícióra, mert úgy gondolják, azt úgyis csak férfiak nyerhetik el – fogalmazott Mihók Ildikó. – Ennek hatására gondolkodtam el azon, milyen képességek és készségek is kellenek ahhoz, hogy a nők ilyen helyzetekben is bátrabbak legyenek, nagyobb legyen az önbizalmuk, merjenek lépni, akár a sportban maradva, akár az üzleti világban.”
Egy, ebben a témakörben indítandó program terve 2019 év végén kezdett formát önteni a gyakorlatban is, mikor Mihók Amerikában részt vett egy programon (Global Sports Mentoring Program), és az ott szerzett tudásból inspiráció lett. Szerette volna itthon elindítani a projektjét még 2020-ban, de a koronavírus-járvány közbeszólt, így a korlátozások miatt csúszott a program. Egészen 2021 novemberéig, amikor is 4. és 24. között tizenkét mentorált részvételével, nyolc előadóval és tizenkét mentor bevonásával megrendezték a négynapos Mentorprogram női sportolóknak, edzőknek, sportszakembereknek elnevezésű eseményt, amelyből három nap online lett, a negyediken pedig a tizenkét mentorált tizenkét céghez mehetett látogatásra.
“Ez tulajdonképpen az önismereten alapuló személyes márkaépítést igyekszik segíteni, fontos tudásátadással, a témák leghitelesebb képviselőinek előadásaival, illetve hiteles női vezetők támogatásával, akik valamennyien komoly vezetői státuszban lévők vagy cégtulajdonosok. A program hármas célja a kommunikációs és a vezetői képességek fejlesztése, valamint a személyes márkaépítés erősítése.”
Az esemény szakmai partnerei a Magyar Olimpiai Bizottság, a Magyar Edzők Társasága, a SportTV és a Testnevelési Egyetem voltak, a médiakommunikációs képzést elismert szakemberek tartották, az elméleti részét dr. Csisztu Zsuzsa, a gyakorlatit Fazekas Erzsébet. Az eseményt kerekasztal-beszélgetés zárta, amelyen hárman is részt vettek a Forbes által kiadott „Legbefolyásosabb nők Magyarországon 2021”-listáról.
“Azt szerettem volna, hogy akik részt vesznek ezen a programon, szerezzenek inspirációt és a személyes beszélgetés során ismerjék meg a sikeres női vezetők életútját, sikereiket, kudarcaikat, kihívásaikat, tanuljanak tőlük túlélési technikákat, hallgassák meg tapasztalataikat és tanácsaikat. Lássák a gyakorlatban is mindazt, amiről az azt megelőző három napban annyit hallottak” – tette hozzá Mihók, aki egyébként az Egyenlítő Alapítvány kuratóriumi tagjaként évek óta aktívan foglalkozik a témával, és akinek megvolt az indíttatása és megvannak a kapcsolatai egy ilyen, Magyarországon hiánypótló program elindításához.
Az Alapítvány a Testnevelési Egyetemmel és az Ernst&Younggal közösen a tavalyi évben végzett kutatást a női vezetők és a sportolói múlt közötti összefüggéséről, melyből egyértelműen kiderült, hogy a sportból átemelhető képességek és készségek nem csak később a sportban maradva, hanem az üzleti világban is kiválóan kamatoztathatóak vezetőként.
Mihók Ildikó úgy véli, ahhoz, hogy továbbra is magas minőségben meg lehessen rendezni akár évente ezt a többnapos programot, elengedhetetlen a stabil anyagi háttér és a szponzoráció. Ezúttal itthon az EON állt be a program mögé, de mint mondta, nem könnyű támogatót találni, mert a hasonló mentorprogramok Magyarországon még gyerekcipőben járnak. Mindenesetre feltett szándéka, hogy ez a program önfenntartó legyen, és minden évben meg tudják rendezni.
VINCZE SZABOLCS