November 28-december 2. között került sor Varsóban a European Coach Developer Academy képzésére, mely az Erasmus+ project részeként valósult meg, és olyan nemzetközi illetve országos szintű partnerszervezetek voltak az előkészítői és lebonyolítói, mint a European Paralympic Committee (EPC), International Council for Coaching Excellence (ICCE), Institute of Sport – National Research Institute Poland, Croatian Paralympic Committee, Sport Ireland Coaching, the Sport Institute of Finland and Lisbon Athletics Association.
A képzésre több mint 100 jelentkező küldte be pályázatát több mint 25 országból. Feltétele volt a jelentkező ország valamely szervezetének hivatalos támogatása (sportági szakszövetség, sportegyesület, edzői szervezet, egyetem), legalább 5 éves edzői tapasztalat és az edzőképzéshez kapcsolódó ismeretek. Sikeres pályázatának köszönhetően Magyarországot Kovácsné Balogh Judit képviselte, aki sportszakmai múltja mellett a Magyar Edzők Társaságának ajánlásával nyerte el a részvétel lehetőségét.
A képzés célja olyan sportszakemberek – angol megnevezéssel: coach developer (CD) – képzése, akik az edzők további fejlődésének segítői, támogatói. Nálunk talán a mentor kifejezés áll a legközelebb ehhez a tevékenységhez. Fontos hangsúlyozni, hogy elsősorban nem az edzők speciális sportszakmai tudásának (sportági technikák és taktika) fejlesztése egy CD célja, hanem az oktatásmódszertan, a megjelenés, a kommunikáció hatékonyabbá tétele és esetleges javítása.
A már meglévő edzői ismereteikre és tapasztalataikra alapozva a résztvevők az alábbi területeken bővíthették az ismereteiket:
- különböző technikák és stratégiák alkalmazása az edzők támogatására,
- vizsgálati módszerek és azok értékelése az edzői munkát illetően,
- tanulási és tanítási technikák,
- az edzői munka hatékonyságának növelése,
- tanulás központú foglalkozások tervezése,
- visszajelzések értékelése,
- edzői munka értékelésének szempontjai,
- mentori szerepvállalás segítése.
Az ötnapos képzés két részre oszlott, az elméleti előadások keretében interaktív, szituációs gyakorlatokra és feladatmegoldásokra került sor (konfliktuskezelés, edző-szülő és edző-sportoló kapcsolat javítása, edző és CD kapcsolat kialakítása), a gyakorlati foglalkozások során pedig a CD feladatait, értékelési szempontjait, azok kialakítását, edzővel való egyeztetését, ismertetését kellett bemutatni. A zárónapon az addig hallottak, látottak összegzése és mindezekhez kapcsolódóan az egyéni tapasztalatok, feladatok átbeszélése volt a program.
Vannak országok, ahol ez vagy ehhez nagyon hasonló program már működik és eredményes is. Nálunk, a már meglévő, több sportágban is kiépített mentori rendszer lehet az alapja annak, hogy ezt az új szemléletet és értékelést alkalmazzuk. Ehhez mindenképpen az újdonságra nyitott, közösen tennivágyó edzőkre lesz szükség.
Számomra, klubedzőként a képzésen tanultak közül ezek a fontosnak:
- egyesületen belül az edzők közötti kommunikáció erősítése, különös tekintettel az egymásra épülő korosztályok esetében,
- edzők közös szakmai együttműködése, egymás szakmai megsegítése (angolul úgy nevezik: community of practice, amikor egy adott téma vagy feladat feldolgozását az abban a témában érintett közösségi tagok közösen dolgozzák fel, a megoldáshoz figyelembe véve az egyéni tapasztalatokat,
- egységes kommunikáció kialakítása,
- kezdő korosztályoknál egységes edzői hozzáállás kialakítása (edzésmódszerek, szülőkkel való kapcsolat),
- elvárt és minimum edzői viselkedés meghatározása és kialakítása.
Kovácsné Balogh Judit összefoglalója