Péntek volt. Június 14-e, a Játékok utolsó előtti napja. 1908, London. Harmincnyolc at­léta vágott neki a maratoni távnak. A korabeli tudósítások szerint a kéthetes csúnya, esős idő után először sütött ki a nap, s mindjárt tűző erővel, mintha ezzel is csak fokozni kívánná az indulók kemény próbabételét. Az angol közön­séggel az történt, ami talán még soha; ezen a napon nem csupán valakikért (az angolokért, természetesen!), hanem valakik ellen (ameri­kaiak) szurkol, így aztán némi szomorúsággal veszi ugyan tudomásul legjobbjai hullását, de sportszerű buzdítással fogadja a stadionba elő­ször beforduló 19-es rajtszámú kis, fekete olaszt, bizonyos Pietrit. Az olasz beér a stadionba, ott azonban vélet­lenül jobbra fordul, a versenybírók eligazítják: balra kell futnia. Pietri lép, felmorajlik a stadion, minden­ki látja: a versenyző utolsó csöpp tartalékait fo­gyasztja. Gyalogolni kezd, aztán összeesik. Élet­re mossák. Már csak húsz méterre van a céltól, amikor a bejáróban megjelenik a következő fu­tó. Az amerikai Hayes vészesen közeleg, Pietri tántorog, a közönség őrjöngve biztatja. Az ame­rikai mindjárt beéri. Ekkor odafut hozzá né­hány rendező, a hóna alá nyúlnak és besegítik a célba.

Nevezetes eset, Pietrit diszkvalifikálják, az olimpiai babér Hayesnek jut. De az érzel­mek! Dorando példája egyszerű dologról beszél. Egy ember, aki el akar jutni a céljáig. Bukása így lesz felemelő. Győzelmek és bukások nagyszerű kavalkádja minden olimpia. Csak hát: van-e még olimpi­ánk?

 

Egy kegyetlen jóslat

Egy meleg, augusztusi éjszaka jut az eszem­be. Mintha a közép-angliai Leedsben arra a napra esett volna a nyár. A Queens Hotel földszinti éttermében az asz­talok már leszedve, a székek fölfelé fordítva, kivéve, amelyeken mi ültünk, négyen újságírók, akiket ott felejtett az előző esti munkafeszült­ség, s marasztalt a jeges Carlsberg sör és egy érdekes téma. Az olimpia. Nem valamelyik olimpia konkrétan – az csak az alapot, a kiindulást szolgáltatta –, hanem maga az eszme, a mozgalom. (Négy-öt sportújságíró összehajol…) Bob Donn, Joe Humphrys és Brian Crowther társaságában elgondolkoztató véleményükhöz jobbára csak a „nem egészen” bizonytalan és óvatoskodó kiegészítést voltam képes hozzáfűzni. Pedig jól értettem kétségei­ket. Sőt! Talán én is eljutottam már az általuk ki is mondott felismerésig? Csak titkolom vagy félek tőle?

A három angol úr komor arccal temette az emberiség szép játékát, az olimpiát. Levett ka­lappal, kellő bánattal és gyásszal, de a „halot­tat” illető kétely híján. A londoni „free lancer” Bob mondta ki: „Húsz év múlva már történe­lem lesz… München volt a haláltánc, tomboló és grandiózus öngyilkosság tízezernyi résztvevő­vel, milliárdos közönséggel.” És a manchesteri Brian szomorúan bólogatott: „Hát, igen, nincs tovább. Egy darabig még erőlködik a világ, hogy fenntartsa a látszatot, de a csőd beismerése csak idő kérdése.” Nekem is ez a véleményem? Not exactly. Nem egészen. De hát miben is kü­lönbözünk? A válasszal – ismétlem – adós ma­radtam. Ám megoldandó feladatként azóta is izgat. (pedig nem tegnap volt.)

Miért ne legyünk pontosak? Éppen München óta. München – úgy tetszik – elsősorban váratlanságában, majd végkifejletében brutális terrortámadásával egy folyamat vé­gét jelezte sok gondolkodó, sportot szerető, sport­tal foglalkozó ember számára. Nem tudtam idézni angol barátaimnak, pe­dig Jokert keverhettem volna különben is nyerő lapjainkhoz, azt A müncheni Olimpiászra című hatsoros verset, amely néhány héttel az 1972-es olimpiai események után jelent meg irodalmi hetilapunkban az egyik legizgalmasabb magyar költő, Weöres Sándor nevével fémjelezve. „Öt­gyűrűverseny! az emberiség játékszere vol­tál…” Ez a feketén koppanó múlt idő: voltál.

 

Személyes ügyünk

De mi is volt az a kínzó kétségbeesés, amit 1972. szeptember 6-ának reggelén éreztünk? Er­re furcsa módon ugyanannak a lapszámnak egy másik oldalán felelt egy másik magyar író, Sza­konyi Károly: „Mert az olimpia személyes ügyünk is volt, mert a helyszínnel már sok napon át, a napok csaknem minden órájában ismerkedtünk, a táv­közlő eszközök révén – mondhatnám – végül is otthon voltunk a stadionban és környékén; ott voltak a honfitársaink is, körletük közelében zajlott le a támadás. Egyszeriben a környeze­tünkbe hatolt mindaz, ami addig csak távoli vidékek népeinek okozott érezhető fájdalmat és félelmet.”

Mert közel volt. Közel, látványként többnyi­re még közelebb is, mint nem egy résztvevőjé­nek, de főként közel – érzelmileg! Az olimpiá­val nem csupán elfelejtett szép gyermekkorához remélt visszatalálni az emberiség, egyben gyógy­írt is kínált kínzó sebeire. A Bábel-legenda egy­más meg nem értéséből nyújtott kétségbeesetten kezet. Jól érzett rá a lényegre a nagy álmodozó, kissé mindig illúziókat kergető törékeny francia báró, Pierre de Coubertin: „Azt kívánni a né­pektől, hogy szeressék egymást – gyerekség! Felszólítani viszont őket, hogy egymást tisztel­jék, nem utópia, de ahhoz, hogy tisztelhessük egymást, meg is kell ismernünk egymást.”

El kell fogadnunk, hogy az igény erős és ere­dendő, különben mivel magyarázhatnánk a mo­dern olimpiai játékok sikerét? Az olimpiai játé­kokat a modern emberiség akarta, mint a köze­ledés alkalmas eszközét, Coubertin báró csak a zseniális közvetítő szerepét játszotta. Hogy per­sze az újkori olimpiai mozgalom több mint száz esztendeje nem igazolta a „felnőtt” emberiség gyarapodó értelmét, bizonyítja a két háborús in­tervallum. Az ókori Elisz tartomány Olümpiájá­ban még az volt a szokás, hogy az olimpia ide­jén szüneteltek a háborúk (szent béke – ekekheiria!), a 20. század erre is másként felelt: a háborúk idején szüneteltek az olimpiák (1916, 1940, 1944).

Akkor, München sokkjában sokan gondoltuk úgy, hogy a Játékok folytatása mellett hozott döntéssel kollektíven voksoltunk Coubertin báró eszméire. Hiszen valóban, nem egyszerűen valamely testület (NOB) állásfoglalása volt ez a folytatás, hanem az emberiségé, a játé­kát nem engedő emberiségé. Emlékeznek talán (akik látták) az müncheni olimpiai film konokul futó dr. Hilljére, akit látszólag alig érint a közelében zajló véres borzalom. A maratoni futó vállalt feladatát kívánja teljesíteni. Futni, ahogy tőle telik. Az angol John Schlesinger kamerája nem véletlenül hozza elénk a Stadion gyászba, fáj­dalomba merevedett tömegét és a magányos fu­tót, gyötrelmes-mindig-továbbjutót. Ez a két kép felesel, rímel, vitatkozik és tesz hitet – talán jól értettem – a test és a lélek mozdulása mellett. Tovább!

Emlékeinkre utaltam. Ó, igen, az emlékek! Hadd fogjak meg, kissé találomra, de mégsem véletlenül egy 1960-as pillanatot, a meleg, nyár végi Budapesten, ott tolongva egy poros Kera­vill-kirakat előtt. Emlékezetemben sokáig ott ­marad a letörölhetetlen kép: az a 400 m-es dön­tő, a tagbaszakadt fekete fiú, Otis Davis és a német Kaufmann, igen, a fekete bőrű atléta, akinek felsőteste szinte hátrahanyatlik abban a gyilkos hajrában, csak a láb, csak a láb, az viszi előre, a célba, a győzelembe, az öröklétbe…

Öröklétbe, igen. Nem azzal, hogy nevét őrzik az annalesek, nem; nevét, emlékét, diadalát a múló emlékezet őrzi, mert győzelme a mi győ­zelmünk is egyben.

Nem furcsa? Tényleg így van. Valahogy egy­szerre megsokszoroztuk magunkat azzal, hogy egy amerikai néger atléta túlnőve önmagán, ak­kor, úgy, célba ért. Szinte – mondhatnánk most – mindegy is, elsőként, másodikként. Úgy érez­te ott, akkor a Stadio Olimpico közönsége, s úgy itt, Budapesten egy kamaszfiú. Erre keressenek magyarázatot a bölcsek! A filozófus Jiří Černý egyik könyvében (A futballról komolyan!) azt mondja, hogy – a sport révén nagyobb tért hódít meg a maga számára az em­ber, a világ kitárulkozik, s képessé válunk, hogy nagyobb adag szabadságot kanyarítsunk ki ma­gunknak szép, szűk és mégis tágas világunkból. („Ebben rejlik a sportnak nevezett emberi játék mélyen humanista értelme, minden modern brutalitása, agresszivitása, elidegenedése, elégtelen­sége ellenére.”) Ha megkérdezem hát magamtól, miért hiszek én az „Ötgyűrűverseny” erejében, tulajdonkép­pen nem tudok mást mondani: dr. Hill és Otis Davis miatt hiszek. Amiatt hiszek, ami velük és – általuk – velünk is történik. Mert úgy ér­zem, az olimpiával nem egyszerűen játékszerét veszítené el az emberiség, hanem legalkalma­sabb eszközét – és megint csak: igaza volt Coubertinnek! – az egymás megismerésének, az egymáshoz való testvéri közeledésnek, önmaga kiteljesítésének…

A Bajnok arca

München sokkja nemcsak megrázott, remélhetőleg fel is rázott, figyelmez­tetve és sok mindenben utat mutatva. Mindezek elmondásával azonban adós ma­radtam azon a leedsi éjszakán. Csak kortyolgat­tam a sörömet. Pedig talán ott is megértettek volna angol barátaim. És hogy miért mondom el ezt utólag, évek távolából? Kinek szól ez a különös vitairat?

Minden bizonnyal nem alkalmi barátaimnak, s nem is az olvasónak. Inkább talán magamnak. Biztatásul, hogy ne „szégyelljem” az érzelme­ket, amelyek ezen a most következő olimpián is – borítékolom! – a ha­talmukba fognak keríteni (engem és mindannyiunkat). Nagyszerű csaták, le­gendás győzelmek és drámai versenyek megélése közben, amelyeknek „harctere” többnyire éppen a hanyatlással gyanúsított olimpia lesz, a sport­világnak ez a, minden bizonnyal örökösen, leg­nagyobb színpada.

Van-e még olimpiánk? Volt. Van. És lesz. De azért külön is az olvasó figyelmébe ajánlom az itt látható karikatúrát: íme, a Bajnok arca. Őrzők, vigyázzatok a strázsán!

*

…és idézem mindezeket a gondolatokat abból az alkalomból, hogy 2020. március 24-én a NOB és a japán kormány megegyezett a júliusra tervezett XXXII. Nyári Olimpiai Játékok egy évvel történő elhalasztásáról.

Van-e olimpiánk?

Nincs. Idén biztosan nem lesz.

Lesz-e jövőre?

Úgy fest, most a II. világháború óta nem látott, nem tapasztalt globális veszéllyel áll szemben a világ.

És most éppenséggel a sporttól kell tanulnunk!

Nem adni fel. Küzdeni.

Bizakodni.

A cél nem a halál, habár az élet: küzdelem.

Kocsis L. Mihály

(képaláírás)

  1. Boroievec (Jugoszlávia) karikatúrája, 1975